K’Ching deelt cookies uit wanneer je K’Ching gebruikt. Begin je al te watertanden bij de gedachte aan lange vingers of chocoladekoekjes? Jammer genoeg zijn onze cookies net wat anders. Het zijn kleine bestandjes op je pc, tablet of smartphone.

Die cookies kunnen echt zot veel. K’Ching gebruikt ze bijvoorbeeld om je identiteit te controleren en om te weten hoeveel coole gasten en meiden de website bezoeken. Maar we gebruiken ze ook om je een topbeleving te garanderen op de K’Ching website en in de app. Dat kan doordat cookies kunnen onthouden wat jij allemaal leuk vindt. Sommige cookies blijven op je apparaat staan. Daardoor moet je niet altijd opnieuw dezelfde informatie ingeven. Nice!

Meer weten over cookies? Check hieronder de volledige cookieverklaring . Vraag hulp aan je ouders als je iets niet begrijpt.

Cookieverklaring: alle toeters en bellen

We vinden het belangrijk dat je onze websites en applicaties (hierna afgekort als “app”) altijd optimaal kunt gebruiken. Daarom stemmen we de inhoud graag beter af op je persoonlijke behoeften en voorkeuren. Hiervoor gebruiken we verschillende technieken, zoals cookies, pixels, SDK’s, local storage en soortgelijke technologieën (hierna afgekort als “cookies”).

In deze cookieverklaring leggen we uit wat cookies zijn, welke we gebruiken, hoe je je keuze wijzigt en op welke manier KBC je privacy bewaakt. In de gedetailleerde lijst van onze cookies vind je een overzicht van alle cookies die we kunnen plaatsen, ingedeeld per categorie. We geven ook mee waarom we deze cookies gebruiken en hoelang we ze bewaren. Jij bepaalt zelf welke cookies KBC voor jou mag gebruiken. Je keuze kun je op elk moment wijzigen.

Spreken we in dit document over KBC? Dan slaat dat op één van de ondergenoemde entiteiten (punt 5).

1. Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine informatiebestanden die naar je browser worden verstuurd als je een website bezoekt of een app gebruikt en die je computer, smartphone of tablet bewaart. Deze bestanden worden ingelezen, telkens je deze website bezoekt of app gebruikt. In die bestanden wordt informatie opgeslagen, zoals je taalvoorkeur voor de website. Zo hoef je die niet bij elk bezoek opnieuw te kiezen.

Daarnaast gebruikt KBC voor zijn digitale oplossingen ook andere technieken zoals pixels, SDK’s en andere technologieën. Ze hebben dezelfde functie als cookies: ze zorgen ervoor dat jouw voorkeuren bewaard en ingelezen kunnen worden.

De cookies die KBC plaatst zijn:

  • Soms tijdelijk (sessiecookies): die worden verwijderd als je de browser of app afsluit
  • Soms permanent: die blijven staan tot ze vervallen of tot je ze wist. Met permanente cookies hoef je je bijvoorbeeld niet altijd opnieuw aan te melden
  • Soms eerstepartijcookies: dat zijn cookies gebruikt door een KBC-domein
  • Soms derdepartijcookies: dat zijn cookies die KBC gebruikt, maar geplaatst worden door een ander domein dan KBC

Meer informatie vind je ook terug in de gedetailleerde lijst met cookies.

2. Welke cookies gebruikt KBC waarvoor?

KBC maakt een onderscheid tussen 5 soorten cookies:

Cookies noodzakelijk voor de werking van de app
Dat zijn cookies die veilig mobiel bankieren garanderen en zorgen dat onze digitale oplossingen correct werken. Deze cookies zijn bijvoorbeeld noodzakelijk om je identiteit te controleren wanneer je je aanmeldt, om de communicatie op te zetten tussen jou en onze digitale oplossingen of om je cookie-instellingen te bewaren.

Deze cookies kun je niet weigeren, omdat ze essentieel zijn om onze digitale oplossingen optimaal te laten werken. Hiervoor hoef je geen toestemming te geven.

Analysecookies
Deze cookies verzamelen informatie om bezoekersaantallen en het gebruik van onze digitale oplossingen door al onze bezoekers in kaart te brengen. Ze laten KBC toe om de inhoud van onze digitale kanalen te verbeteren, de digitale kanalen beter af te stemmen op de behoeften van de gebruikers en het algemeen gebruiksgemak te verhogen.

Dat gebeurt met antwoorden op vragen, zoals ‘Hoe bereiken bezoekers onze digitale oplossingen?’ en ‘Hoelang worden onze digitale oplossingen gebruikt?’.

Comfortcookies
Deze cookies verbeteren je gebruiksgemak en laten KBC toe je een betere dienstverlening aan te bieden.

Deze cookies plaatsen we bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat we je niet opnieuw vragen om een vragenlijst in te vullen bij een volgend bezoek of om toe te laten dat je de spraakfunctie van Kate activeert.

Comfortcookies zorgen er ook voor dat KBC je een gepersonaliseerde dienstverlening kan aanbieden, bijvoorbeeld via Kate. De gegevens die we halen uit deze cookies helpen ons om jou enkel te informeren over diensten die voor jou relevant zijn.

Cookies voor modellering
Deze cookies gebruikt KBC om studies, modellen en statistieken op te zetten, die we dan later gebruiken voor verschillende doeleinden. Dat kan gaan om commerciële profilering, commerciële berichten voor (niet-)financiële producten, een gepersonaliseerde prijszetting, de verbetering van de dienstverlening (comfort) en het personaliseren van aanbiedingen voor producten en diensten van KBC en derde partijen.

Meer informatie over modellering lees je in onze privacyverklaring onder paragraaf 3.4.2.

Cookies voor commerciële berichten op maat
Deze cookies laten KBC toe om commerciële profielen van jou op te stellen en op basis daarvan commerciële berichten over financiële en/of niet-financiële producten of diensten van KBC aan te bieden die binnen je interessesfeer vallen.

KBC kan de gegevens uit deze cookies ook gebruiken voor onze partners die producten of diensten aanbieden in de bank- en de verzekeringssfeer of voor partners, die via KBC niet-financiële producten of diensten aanbieden.
Voorbeelden van financiële producten zijn kredietkaarten, leningen, verzekeringen, … en van niet-financiële producten zijn Kate Deals, bioscooptickets bestellen bij Kinepolis, een bus- of tramticket bestellen bij De Lijn of parkeren met 4411.

Je vindt een actuele lijst op www.kbc.be/partners.

Op bepaalde websites van KBC zijn de categorieën ‘comfortcookies’, ‘cookies voor modellering’, ‘cookies voor commerciële berichten op maat’ gebundeld als de categorie ‘andere niet-anonieme cookies’. Bij een eerste bezoek aan deze websites, word je hier steeds van ingelicht. In onze gedetailleerde lijst met cookies kan je lezen waar dit van toepassing is. 

3. Hoe kies je welke cookies KBC plaatst?

We geven je zoveel mogelijk controle. Let op: weiger je cookies? Dan zijn sommige onderdelen van onze digitale oplossingen minder afgestemd op je behoeften en voorkeuren.

Wil je een functionaliteit van onze apps gebruiken die een toestemming voor een bepaalde cookie vereist, dan begeleidt KBC je in het aanpassen van je cookie-instellingen, als je dat wilt. Zo zal Kate je begeleiden naar het beheer van je cookie-instellingen om de spraakfunctie te kunnen gebruiken.

Hieronder vind je de verschillende opties.

  • Via de websites
    Bezoek je voor het eerst een van onze websites? Dan kun je cookies aanvaarden of weigeren. Wil je daarna je keuze aanpassen? Klik dan onderaan de website op 'Cookiekeuze wijzigen'.
  • Via de apps
    Bezoek je voor het eerst een van onze apps? Dan kun je cookies aanvaarden of weigeren. Je kunt je keuze daarna altijd wijzigen. Dat doe je voor je inlogt in de applicatie via Menu. Daarnaast kun je ook in bepaalde apps je keuze wijzigen na het inloggen.
  • Via je browser
    Je kunt de installatie van cookies weigeren in je browserinstellingen. Hoe je deze instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg eventueel de helpfunctie van je browser, of ga via deze links direct naar de handleiding van je browser: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Chrome en Safari.

In bepaalde browsers kun je er ook voor kiezen om niet gevolgd te worden door websites (‘Niet volgen’ of ‘Do not track’). KBC houdt alleen rekening met het eigen cookiemechanisme en ondersteunt ‘Do not track’ niet.

4. Wat met je privacy?

Bij elke samenwerking met derden, waakt KBC erover dat derden je niet kunnen identificeren aan de hand van informatie die KBC verzamelt via cookies.

Als KBC persoonsgegevens verzamelt via cookies, gebeurt dat altijd in overeenstemming met de privacyverklaring. Daarom raadt KBC je aan om ook die verklaring door te nemen. Daarin lees je dat KBC bijvoorbeeld cookiedata gebruikt om modellen en statistieken te maken die ze nadien zowel generiek, op jou als individu of op niveau van je gezin toepassen of op een andere persoon.

KBC wil haar dienstverlening optimaal afstemmen op je behoeften en voorkeuren. Om dat te kunnen doen, voegen we persoonsgegevens die we via cookies verzamelen, toe aan de informatie die we al over je hebben. Omgekeerd voegen we een beperkte set van gegevens (zoals type klant, leeftijdsgroep, geslacht …) uit onze systemen toe om de digitale oplossingen te personaliseren. KBC doet dat alleen als je ons je toestemming geeft om die cookies te gebruiken.

Als je cookies hebt geaccepteerd voor onze digitale oplossingen en later je keuze wijzigt:

  • dan stopt KBC met het bewaren van nieuwe gegevens vanaf het moment dat je cookies weigert. Als je nadien nog eens je cookie-keuze wijzigt en opnieuw je toestemming geeft om cookies te gebruiken, dan voegt KBC de nieuwe gegevens toe aan die van daarvoor.
  • dan blijft KBC de al bewaarde gegevens gebruiken voor modelling en commerciële berichten voor (niet-)financiële producten, als je een toestemming voor 'commerciële berichten op maat' hebt gegeven. Meer informatie over 'commerciële berichten op maat' lees je in de privacyverklaring

5. Waarop is deze cookieverklaring van toepassing en wat doen bij vragen of opmerkingen?

Deze cookieverklaring geldt voor de hieronder vermeldde vennootschappen van de KBC-groep.
De verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens is afhankelijk van de digitale oplossing die u bezoekt.

Wanneer je in onze digitale oplossingen wordt doorgestuurd naar een website van een derde partij, dan is hun cookiebeleid van toepassing. Soms laadt KBC ook schermen van een derde partij op in onze apps. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je bepaalde 'extra diensten' gebruikt in KBC Mobile. Ook dan is het cookiebeleid van die derde partij van toepassing. Als dat het geval is, dan informeert KBC je daar op gepaste wijze over. Aangezien het eigen cookiebeleid van de derde partij van toepassing is, raadt KBC je aan om ook hun verklaring door te nemen.

Bij vragen of opmerkingen kan je terecht bij onderstaande aanspreekpunten. Heb je een klacht over de uitoefening van je rechten? Dan staat ons Klachtenmanagement voor je klaar. Je kan mailen, een brief sturen of een bericht sturen via de elektronische kanalen van KBC (o.a. website, Touch, Bolero Online of de Bolero App).
Kan Klachtenmanagement je vraag niet beantwoorden? Contacteer dan de ‘Data Protection Officer’.

KBC Bank NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België, BTW BE 0462.920.226
Eerste aanspreekpunt: je KBC-kantoor, je KBC-verzekeringsagent of mypersonaldata@kbc.be
Klachtenmanagement: Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven of klachten@kbc.be.
Data Protection Officer: Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan 2 1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be.

CBC Banque SA - Avenue Albert 1er 60, 5000 Namen, België, BTW BE 0403.211.380
Eerste aanspreekpunt: je CBC-kantoor, je CBC-verzekeringsagent of gps@cbc.be
Klachtenmanagement: Avenue Albert Ier, 60 - 5000 Namur of gestiondesplaintes@cbc.be
Data protection Officer: Data Protection Officer (Group Compliance), avenue du Port 2 1080 Bruxelles of dataprotection@kbc.be

KBC Verzekeringen NV - Professor Roger van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, België, BTW BE 0403.552.563
Eerste aanspreekpunt: je KBC-kantoor, je KBC-verzekeringsagent of mypersonaldata@kbc.be
Klachtenmanagement: Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven of klachten@kbc.be.
Data Protection Officer: Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan 2 1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be.

KBC Groep NV - KBC Groep NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België, BTW BE 0403.227.515
Zie aanspreekpunten bij KBC Bank NV en CBC Banque SA.

KBC Asset Management NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België, BTW BE 0469.444.267
Klachtenmanagement: opr.am@kbc.be
Data protection Officer: KBC Asset Management NV, Complaints Officer (dienst Bedrijfsrisicobeheer), Havenlaan 2, 1080 Brussel of dataprotectionkbcam@kbc.be

KBC Fund Management Ltd - CPPI Team Sandwith Street, Dublin 2, D02 X489, Ireland, VAT No 450585
Klachtenmanagement: Complaints Officer, KBC Fund Management Ltd., Sandwith Street, Dublin 2, D02 X489, Ireland of kbcfm.complaints@kbcfm.com

KBC Securities NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België, BTW BE 0437.060.521
Data protection Officer: KBC Securities, Data protection officer, Havenlaan 2, 1080 Brussel of compliancegroup@kbcsecurities.be

KBC Autolease NV - Professor Roger Van Overstraetenplein 5, 3000 Leuven, België, BTW BE 0422.562.385
Eerste aanspreekpunt: drivercare@kbcautolease.be
Klachtenmanagement: klachten@kbc.be
Data protection Officer: KBC Autolease NV, Data Protection Officer, Prof. R. Van Overstraetenplein 5, 3000 Leuven of dataprotection@kbcautolease.be

KBC Lease Belgium NV - Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, België, BTW BE 0426.403.684
Eerste aanspreekpunt: je KBC-kantoor, je KBC-verzekeringsagent of mypersonaldata@kbc.be
Klachtenmanagement: Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven of klachten@kbc.be.
Data Protection Officer: Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan 2 1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be.

24+ NV - Pastoor Coplaan 100, 2070 Zwijndrecht, België, BTW BE 0895.810.836
Eerste aanspreekpunt: privacy@24plus.be
Data Protection Officer: Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan 2 1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be

6. Tot slot

KBC kan deze cookieverklaring in de toekomst altijd wijzigen, alleen de meest recente versie is van toepassing. KBC laat je ook weten wanneer er belangrijke wijzigingen zijn en vraagt om je toestemming als dat nodig is.

Laatste update: 06-12-2023