Veelgestelde vragen over K'Ching

Veelgestelde vragen over K'Ching

Algemene vragen over K'Ching

Vanaf welke leeftijd kan ik K'Ching gebruiken?

Heb je een Android toestel?

Dan kun je de K'Ching-app gebruiken vanaf 10 jaar. Je kunt de app downloaden in de Play Store.

Heb je een iOS toestel?

Dan kun je de K'Ching-app gebruiken vanaf 12 jaar als je je eigen profiel hebt bij Apple. Je kunt de app downloaden in de App Store.

Wat heb ik nodig om K'Ching te kunnen gebruiken?

  1. Een smartphone
  2. Een zichtrekening bij KBC, CBC of KBC Brussels. 

Een zichtrekening open je op de website of in je kantoor. Ben je minderjarig, dan kan een van je ouders in KBC, CBC of KBC Brussels Touch voor jou een rekening op jouw naam openen. Dat kan vanaf de leeftijd vanaf 10 jaar.

Op welke smartphones kan ik K'Ching gebruiken?

K'Ching is gemaakt voor iPhones en Android-smartphones. Daarbij moet het besturingssysteem geleverd en ondersteund worden door de leverancier van je smartphone.

  • Apple iPhone 4S of hoger met iOS 9 of hogere versies
  • Smartphone 4e generatie met besturingssysteem Android 4.1 of hogere versies en een schermdiagonaal tot 8 inch

Specifieke vereisten voor bepaalde functionaliteiten

  • Om bepaalde functionaliteiten van MobilePay en scannen te kunnen gebruiken moet je smartphone uitgerust zijn met een autofocuscamera
  • Om Touch ID te kunnen gebruiken heb je een toestel nodig dat Touch ID/vingerafdruk ondersteunt (iPhone 5S en hoger) en werkt met iOS 9 of hoger.
  • Om Fingerprint op Android te gebruiken heb je e een toestel nodig dat Fingerprint ondersteunt (met hardwareknop) en werkt met Android 6 of hoger.
  • Om Face ID te kunnen gebruiken heb je een iPhone X nodig.

Is K'Ching gratis?

Ja!

Registreren in K'Ching als je al klant bent

Hoe kan ik me registreren in K'Ching?

Na het downloaden van de K'Ching-app in de appstore van je toestel, kun je je op twee manieren registreren in K'Ching:

  • Je doorloopt het eenvoudige en veilige registratie- en activeringsproces in de app. Hou zeker je debetkaart en je kaartlezer bij de hand!
  • Door een QR-code te scannen die je ouders voor jou aanmaken in KBC, CBC of KBC Brussels Touch. In dit geval ben je direct aangemeld omdat je ouders al het werk voor jou gedaan hebben. 

Wat is mijn geheime code?

Dat is de code waarmee je je na de registratie van het toestel kunt aanmelden en verrichtingen kunt ondertekenen.

Waar vind ik mijn kaartnummer?

250829 recto_01_2014 A debit contactl witb

Je kaartnummer is een uniek en persoonlijk nummer dat je vindt op je debetkaart.

Kan ik dadelijk aan de slag met K'Ching?

Ja, nadat je de K'Ching-app hebt geïnstalleerd, de eenmalige registratie- en activeringsprocedure hebt doorlopen en een geheime code hebt gekozen.

Wat is Touch ID (iOS) of Fingerprint (Android)?

Touch ID is de officiële term voor de vingerafdrukscanner die je vindt op de nieuwe iPhones. Op Androidtoestellen wordt de term Fingerprint of Vingerafdruk gebruikt. De vingerafdrukscanner zit verborgen in de thuisknop (homeknop) van je toestel. Je legt je vinger op de thuisknop om aan te melden en te tekenen zonder je pincode te moeten gebruiken. Heb je een nieuwe iPhone X? Dan kun je je ook aanmelden met gezichtsherkenning!

Waar kan ik een touch ID / Fingerprint instellen?

In de instellingen van je smartphone kun je een touch ID of fingerprint activeren. Als je dit gedaan hebt, open je de K'Ching-app, navigeer je naar de tegel 'Instellingen' op het Discoverscherm en kun je aanmelden en tekenen met touch ID inschakelen.

Waarom kan ik geen Fingerprint op mijn Samsung-toestel in K'Ching activeren?

Sommige Samsung-smartphones gebruiken een ander soort niet-standaard Fingerprint. Dan kun je Fingerprint (of aanmelden met gezichtsherkenning) niet in K'Ching gebruiken. 

Kan ik K'Ching gebruiken op meer dan een toestel?

Ja, maar je moet per toestel de registratie- en activeringsprocedure doorlopen en een persoonlijke geheime code kiezen. Je kunt per toestel een unieke geheime code kiezen voor de app of voor elk toestel dezelfde geheime code kiezen.

Kan ik K'Ching én KBC, CBC of KBC Brussels Mobile gebruiken op hetzelfde toestel?

Ja, maar je moet per app de registratie- en activeringsprocedure doorlopen en een persoonlijke geheime code kiezen. Je kunt per app een unieke geheime code kiezen of voor beide apps dezelfde geheime code kiezen.

Kunnen we met meerdere gebruikers op hetzelfde toestel werken?

Nee, een smartphone wordt beschouwd als een persoonlijk toestel, zodat het gebruik door meerdere klanten niet mogelijk is.

Let op: zodra een andere gebruiker zich op een smartphone aanmeldt met de registratie- en activeringsprocedure, is hij de enige actieve gebruiker op dat toestel. De vorige gebruiker kan zich dan niet meer aanmelden (tenzij die opnieuw de procedure doorloopt).

Kunnen andere personen aanmelden of tekenen in mijn K'Ching?

Aanmelden of tekenen met pincode kan alleen met jouw pincode.

Opgelet! Aanmelden of tekenen met Touch ID / Fingerprint in jouw K'Ching-abonnement kan door iedereen die zijn vingerafdruk op het toestel heeft geregistreerd (nu of in de toekomst).

Waarom moet ik een nieuwe geheime code aanvragen of Touch ID / Fingerprint aanmaken als ik mijn toestel vervang of een bijkomend toestel wil gebruiken?

Op die manier wordt je nieuwe toestel herkend binnen je K'Ching-abonnement en blijft de veiligheid gegarandeerd.

Registreren in K'Ching als je nog geen klant bent

Hoe kan ik K'Ching gebruiken als ik nog geen klant ben?

Om K'Ching te gebruiken, heb je een zichtrekening nodig. Een zichtrekening open je op de website of in je kantoor. Ben je minderjarig, dan kan een van je ouders in KBC, CBC of KBC Brussels Touch voor jou een rekening op jouw naam openen.

Profiel aanmaken in K'Ching

Hoe maak ik een profiel aan? / Hoe activeer ik mijn code?

Wanneer je de app voor de eerste keer opstart, vraagt K’Ching je om enkele gegevens in te vullen: je (bij)naam, geboortedatum en telefoonnummer. Je kunt dat meteen doen of achteraf. Nadat je de gegevens toegevoegd hebt, ontvang je een code. Deze code is 30 minuten geldig. Niet meteen een sms ontvangen? Geen paniek! Dat kan tot 30 minuten duren. Te lang gewacht waardoor de code niet meer geldig is? Geen probleem! Tik op de knop ‘Stuur een nieuwe code’.

Ik kan mijn gsm-nummer niet toevoegen aan mijn profiel (in K’Ching)

Controleer of je je gsm-nummer op de correcte manier ingevuld hebt. Bijvoorbeeld: +32412345678. Het cijfer ‘0’ waar je gsm-nummer mee begint, valt dus weg. Het kan ook zijn dat je een foute code ingevuld hebt. Of misschien was de code al verlopen? Deze blijft 30 minuten geldig.

Waar pas ik mijn geboortedatum aan?

Je kunt je geboortedatum aanpassen in de ‘Instellingen’.  

Hoe wijzig ik mijn profiel?

Je kunt je profiel aanpassen in de ‘Instellingen’.

Ik krijg geen sms met een verificatiecode

Het kan tot 30 minuten duren voor je de sms ontvangt. Controleer ook of je je gsm-nummer op de correcte manier ingevuld hebt. Bijvoorbeeld: +32412345678. Het cijfer ‘0’ waar je gsm-nummer mee begint, valt dus weg.  

Hoe kan ik zien of ik al een profiel heb?

Neem even een kijkje in de ‘Instellingen’. Heb je je (bij)naam, geboortedatum en gsm-nummer ingegeven? Prima, dan is je profiel in orde en kun je genieten van alle voordelen.  

Kan ik zonder profiel deelnemen aan een wedstrijd?

Om deel te nemen aan een wedstrijd heb je een volledig ingevuld profiel nodig, bestaande uit je (bij)naam, gsm-nummer en geboortedatum. Snel even invullen en meedoen, dus. Veel succes!

Ben ik verplicht om een profiel aan te maken op K’Ching?

Nee, dat is niet verplicht, maar we raden het wel aan! Door een profiel aan te maken, krijg je toegang tot veel meer features zoals K’ards (kaarten versturen naar je telefooncontacten), Jobs (lijst met studentenjobs) én je kunt deelnemen aan wedstrijden of vouchers claimen.  

Waarom heb ik een profiel nodig?

Door een profiel aan te maken, krijg je toegang tot veel meer features zoals K’ards (kaarten versturen naar je telefooncontacten), Jobs (lijst met studentenjobs) én je kunt deelnemen aan wedstrijden of vouchers claimen.  

Kan ik een profiel aanmaken wanneer ik (nog) geen klant ben bij KBC?

Zeker! Het enige dat je moet doen, is je (bij)naam, geboortedatum en gsm-nummer invullen. Wij sturen je vervolgens een code via sms. Zodra je die ingevuld hebt, kun je genieten van de extra features zoals K’ards, Jobs, wedstrijden en vouchers.  

Profiel verwijderen in K'Ching

Hoe verwijder ik mijn profiel?

Open K’Ching en swipe naar links op je tijdlijn om naar het Discover-scherm te gaan.

Volg daarna deze stappen: Discover > Instellingen > Over K’Ching > Verwijder profiel
 

Wat gebeurt er als ik mijn profiel verwijder in K’Ching?

Dan verwijderen we al je gegevens en K’ard-conversaties. Verder ontkoppelen we ook je rekening, word je verwijderd uit alle Dividr-groepen als deelnemer en kun je geen vouchers meer claimen. 

Daarnaast word je voor andere gebruikers van de K’Ching-app niet meer aangeduid als K’Ching-gebruiker en ontvang je geen meldingen meer vanuit de app. Ook belangrijk: je kunt het verwijderen van een profiel niet ongedaan maken.

Welke gegevens worden verwijderd?

Als je je profiel verwijdert in K’Ching, deleten we de volgende gegevens uit de KBC-systemen: je gsm-nummer, nickname, profielfoto, geïmporteerde contacten, gekoppelde rekening, K’ard-conversaties (meer info), Dividr-groepen (meer info), keuze voor gegevensopslag en gekozen skin.  

Verdwijnen mijn K’ard-conversaties volledig als ik mijn profiel verwijder?

Zo is dat! Zowel jij als je tegenpartijen kunnen dan niet langer de conversaties bekijken.

We verwijderen de volgende gegevens: je verstuurde en ontvangen K’ards uit de galerij, je verstuurde en ontvangen zelfgemaakte foto’s, en persoonlijke berichten die aan een K’ard werden toegevoegd door jou of een tegenpartij.
 

Wat gebeurt er met mijn Dividr-groepen als ik mijn profiel verwijder?

Maakte je zelf een Dividr-groep aan? Dan wordt die groep voor iedereen verwijderd. Andere deelnemers kunnen hun gemaakte onkosten ook niet meer terugvinden.

Ben je deelnemer in een Dividr-groep van iemand anders?
Dan word je uit die groep gehaald als deelnemer en verwijderen we je persoonlijke gegevens. De naam die de beheerder jou gaf, is wel nog zichtbaar. Naast die naam komt een icoontje met de eerste letter van je nickname, zonder badge. Op die manier zien andere K’Ching-gebruikers dat je geen K’Ching-profiel meer hebt.

Door je zo weer te geven, kunnen de door jou gemaakte onkosten en je deelname aan andere onkosten mee berekend worden in het totaalbedrag van de groep. Anderen zien zo ook nog welke betalingen je gedaan hebt en hoeveel je iemand nog moet betalen. Omdat we je persoonlijke gegevens verwijderd hebben, kunnen we die bedragen dus niet meer koppelen aan jouw identiteit.

Beslis je om een nieuw profiel aan te maken in K’Ching? Dan zul je deze Dividr-groepen niet meer terugvinden.
 

Kan ik zonder profiel mijn rekening checken of geld overschrijven?

Nee, door je profiel te verwijderen, wordt je rekening ontkoppeld. Die blijft natuurlijk wel nog bestaan en ook je verrichtingen met je rekening blijven beschikbaar.

Om met K’Ching geld te kunnen overschrijven en je rekeningsaldo te kunnen checken, moet je opnieuw je rekening koppelen in de app.
 

Kan ik nog vouchercodes gebruiken zonder K’Ching-profiel?

Dat kan! Zoals je misschien al weet, kun je vouchers claimen via de tijdlijn. Die vouchers koppelen we aan je K’Ching-profiel. De vouchercodes blijven geldig, zelfs na het verwijderen van je profiel. Denk er dus aan om je vouchercodes ergens te noteren, als je ze nog wilt gebruiken na het verwijderen van je K’Ching-profiel.

Kan ik K’Ching nog gebruiken als ik mijn profiel verwijder?

Ja hoor! De app ziet er dan uit alsof je ‘m net gedownload hebt in de App Store of Google Play. Je kunt met hetzelfde gsm-nummer opnieuw een profiel aanmaken, wat nodig is om bepaalde functionaliteiten te gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je je gewiste gegevens niet meer zult terugvinden.

Het is wel mogelijk om opnieuw je rekening te koppelen. Al je verrichtingen en andere bankzaken (bijvoorbeeld je spaardoelen) blijven natuurlijk behouden.
 

Ik heb per ongeluk mijn profiel verwijderd. Wat nu?

Je kunt het verwijderen van een profiel niet ongedaan maken. Het is wel mogelijk een nieuw profiel aan te maken.

Aanmelden in de app

Kan ik mijn geheime code aanpassen in K'Ching?

Ja. Als je aangemeld bent, kun je onder de tegel 'Instellingen' op het Discoverscherm je geheime code wijzigen.

Na drie foutieve pogingen is mijn geheime code geblokkeerd. Wat nu?

Als je geheime code geblokkeerd is, kun je een nieuwe geheime code aanvragen in het aanmeldscherm via het icoontje waarop een slot met vraagteken te zien is. Je doorloopt dan opnieuw de registratieprocedure met je debetkaart en kaartlezer.

Als er een rekening wordt geschrapt of toegevoegd in KBC, CBC of KBC Brussels Touch, gebeurt dat dan ook automatisch in K'Ching?

Als een rekening wordt geschrapt, is die geschrapte rekening niet meer zichtbaar in K'Ching. Als je een nieuwe zicht- of spaarrekening opent in je kantoor of in KBC, CBC of KBC Brussels Touch, dan kun je die nieuwe rekening onmiddellijk selecteren via de tegel ‘Rekeningen’ op het Discoverscherm.

Discoverscherm

Alles over de tegels in K'Ching

Waarom staan er op sommige tegels slotjes?

Op de tegels met een slotje moet je eerst je geheime code of vingerafdruk ingeven. Alleen als we zeker zijn dat jij het bent, kun je deze gebruiken. Veiligheid voor alles!

Waarom verdwijnen de slotjes op de tegels?

Als je al bent aangemeld en je swipet naar het Discoverscherm zal je geen slotje meer zien. Op dat ogenblik ben je immers al geïdentificeerd door je geheime code of vingerafdruk. We weten dus al zeker dat jij het bent.

Hoe kan ik een tegel met een slotje openen?

Als je op een tegel met een slotje klikt krijg je een aanmeldscherm te zien waarop je je geheime code of vingerafdruk kunt ingeven. Daarna kun je deze functie gebruiken.

Kan ik de volgorde van de tegels aanpassen?

Ja, ga op een tegel staan en sleep hem naar de plaats die jij kiest. Als je de tegel daar loslaat zal hij die nieuwe plaats innemen.

Wat kan ik doen met de tegel Chat?

Klik op deze tegel om te chatten met onze chatbot. Hij antwoordt op al je vragen. Probeer maar!

Wat kan ik doen met de tegel Community?

Als je op deze tegel klikt kom je terecht op onze gesloten facebookcommunity. Hier kun je je mening geven over K'Ching en meehelpen met het toekomstige design van K'Ching. De eerste keer dat je hierop klikt moeten wij je eerst toelaten tot deze groep. Deze groep is enkel bestemd voor jongeren.

Wat kan ik doen met de tegel Skins?

Hier kan je de app in een nieuw kleedje steken.

Zo kun je een eigen foto opladen en instellen als skin. Klik op ‘Mijn persoonlijke skin’ en laad je lievelingsfoto op.

Of je kan de lay-out aanpassen aan je stemming van de dag. Voel je je vandaag een superstar? En morgen een beetje melodramatic? Pas dan gewoon je skin aan.

 

Wat kan ik doen met de tegel Instellingen?

Hier kun je je naam, telefoonnummer, geheime code en e-mailadres wijzigen. Je kunt ook een persoonlijke foto toevoegen, je fingerprint aan-en uitzetten en het geluid aan- of uitzetten. Daarnaast vind je hier ook je klantnummer, het versienummer van de app en alle reglementen terug. Kan je hier de mopjes en weetjes uitschakelen? Nee, je bent immers nooit te oud om te leren... en lachen is gezond!

Wat kan ik doen met de tegel Inbox?

Onder de tegel 'Inbox' op het Discover scherm vind je persoonlijke communicatie van je bankkantoor of -agent. Je kunt berichten ontvangen, lezen en bewaren op je smartphone.

Als je minderjarig bent, kun je geen berichten zien in je inbox. Je bank stuurt je berichten dan naar je ouders.

Wat kan ik doen met de tegel Bel KBC, CBC of KBC Brussels?

Hier vind je alle belangrijke telefoonnumers: van Cardstop tot onze helpdesk. Hier moet je zijn als je ons wilt contacteren voor een vraag of een probleem.

Wat kan ik doen met de tegel MobileCash?

Met deze tegel open je de MobileCash toepassing om geld af te halen aan een KBC-automaat.

Wat kan ik doen met de tegel MobilePay?

Met deze tegel krijg je toegang tot MobilePay. Daarmee kun je betalen in een webshop met de KBC- of CBC-Betaalknop. Je kunt er ook mee betalen aan de kassa in een winkel met een QR-code van KBC of CBC.

Tijdlijn

Wat is de tijdlijn in K'Ching?

Met de tijdlijn blijf je op de hoogte van al het -nieuws.
Je vindt er:
• Info over de (nieuwe) functies van K'Ching
• Nieuws over evenementen
• Allerlei leuke weetjes
• Kortingscodes voor je favoriete winkels en activiteiten
 

Waar vind ik de tijdlijn?

De tijdlijn vind je op het startscherm van K'Ching, nog voor je je aanmeldt.

Scherm Zichtrekeningen

Waarom zie ik hier mijn transacties niet?

Dat betekent dat je nog niet bent aangemeld. Geef hier eerst je geheime code of je vingerafdruk in om je transacties te zien.

Scherm Spaarrekeningen

Waarom zie ik hier mijn transacties niet?

Dat betekent dat je nog niet bent aangemeld. Geef hier eerst je geheime code of je vingerafdruk in om je transacties te zien.

Je contacten beheren

Kan ik nieuwe contacten opslaan in K'Ching?

Ja, als je een nieuw contact aanmaakt in je smartphone zal K'Ching het contact automatisch overnemen.

Kan ik de contacten van mijn smartphone importeren in K'Ching?

Ja, als je een nieuw contact aanmaakt in je smartphone zal K'Ching het contact automatisch overnemen.

Kan ik aan elk van mijn contacten een foto koppelen?

Ja, dat kan. Je kunt je lief bij je contacten opslaan. Je kunt er ook een mooie foto toevoegen. In je rekeninginformatie verschijnt dan die foto bij elke overschrijving van of naar je lief. Je kunt natuurlijk niet alleen je lief opslaan als contact, maar ook je ouders, je vrienden, enz.

Hoe gebruik ik K'Ching?

Rekeningen raadplegen

Ik heb meerdere zicht- of spaarrekeningen. Kan ik kiezen welke rekening ik zie?

Heb je meer dan een zichtrekening, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen welke zichtrekening je hoofdrekening is. Van die rekening kun je dan overschrijvingen uitvoeren, de verrichtingen zien, het saldo raadplegen op je startscherm en geld opnemen via MobileCash. Je kunt op elk moment je hoofdrekening wijzigen.
Ook als je meer dan een spaarrekening hebt, kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen welke spaarrekening je hoofdspaarrekening is.

Welke rekeningen krijg ik te zien in mijn rekeninginformatie?

Je ziet de rekeninginformatie van één zichtrekening en één spaarrekening. Heb je meer dan een zichtrekening, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen van welke zichtrekening je de rekeninginformatie wilt zien. Je kunt dat op elk moment zelf kiezen. Ook als je meer dan een spaarrekening hebt, kun je via via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm kiezen van welke spaarrekening je de rekeninginformatie wilt zien. Heb je samen met je partner een rekening, dan kun je ook die rekening zien in K'Ching.

Hoe wordt mijn rekeninginformatie getoond?

Je verrichtingen zijn gegroepeerd per tegenpartij. Krijg je bijvoorbeeld elke maand via een overschrijving zakgeld van je ouders, dan vind je al die verrichtingen mooi gegroepeerd terug. De meest recente overschrijving staat dan bovenaan.

Kan ik mijn rekeningsaldo zien zonder telkens te moeten aanmelden?

Ja, dat kan! Via de tegel 'Rekeningen' op het Discoverscherm. Daar kun je kiezen om het saldo op je zicht- en/of spaarrekeningscherm te zien. Dit scherm kan je ook raadplegen voor dat je aangemeld bent. Je swipet daarvoor vanop de Timeline naar links. Zo moet je niet telkens aanmelden om snel te checken of die miljoenen al op je rekening gestort zijn…

Heb je liever niet meer dat het saldo op je zicht-en/of spaarrekeningscherm voor het aanmelden getoond wordt? Je kunt het snel en eenvoudig weer afzetten via de tegel 'Rekeningen'. Heb je een Android-toestel? Dan kun je ook via een widget je saldo raadplegen.

Ik zie wel de verrichtingen van mijn rekening, maar niet het saldo? Waar vind ik het saldo?

Swipe voor het aanmelden naar je zicht- en/of spaarrekeningenscherm. En hopla, daar is je saldo!

 

 

 

Tot hoever in het verleden kan ik mijn verrichtingen raadplegen?

Je kunt je verrichtingen raadplegen tot drie jaar terug.

Kan ik zoeken in mijn rekeninginformatie?

Nee, dat is niet mogelijk in K'Ching.

Kan ik een tag toevoegen aan mijn betaling?

Ja, je kunt nu aan elke betaling een tag toevoegen. Zo vergeet je nooit meer waarom je die betaling hebt gedaan. Je voegt simpelweg één of meerdere tags toe aan je betaling zoals #WeekendArdennen of #cinema. Je kunt tags toevoegen, aanpassen en untaggen. 

Overschrijvingen

Kan ik alleen overschrijven naar mijn eigen rekeningen?

Nee, je kunt ook overschrijven naar andere rekeningen binnen de eurozone. Ben je minderjarig, dan heb je daarvoor wel toelating (een volmacht) van je ouders nodig. Heb je die toelating nog niet, dan kan je kantoor dat voor je in orde brengen.

Kan ik het limietbedrag aanpassen?

In K'Ching kun je de limieten niet zelf aanpassen. Je kunt ze wel raadplegen via de tegel 'Rekeningen'op het Discover scherm. De limiet voor overschrijvingen is onafhankelijk van de limiet voor MobileCash (geld afhalen). Een limietwijziging geldt voor al je toestellen waarop K'Ching is geïnstalleerd. Ben je nog geen 18, dan kunnen je ouders de limieten aanpassen in je kantoor.

Ik heb meer dan een zichtrekening en ik wil overschrijven van mijn andere zichtrekening. Kan dat?

Ja, als je meerdere zichtrekeningen hebt, kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm kiezen welke zichtrekening je hoofdrekening is. Van die zichtrekening zie je dan de rekeninginformatie en die rekening kun je dan gebruiken om overschrijvingen uit te voeren.

Ik heb meer dan een spaarrekening en ik wil overschrijven van mijn andere spaarrekening. Kan dat?

Ja. Als je meerdere spaarrekeningen hebt, kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm kiezen welke spaarrekening je hoofdrekening is. Van die spaarrekening zie je dan de rekeninginformatie en die spaarrekening kun je dan gebruiken om over te schrijven naar je zichtrekening.

Kan ik een overschrijving in de toekomst invoeren of raadplegen?

Nee, in K'Ching kun je geen overschrijving met een uitvoering in de toekomst invoeren of raadplegen. Dat is wel mogelijk in Touch of Mobile.

Kan ik automatische overschrijvingen invoeren of raadplegen?

Nee, in K'Ching kun je geen automatische overschrijving invoeren of raadplegen. Dat is wel mogelijk in Touch of Mobile.

Kan ik overschrijvingen doen met mijn stem?

Ja dat kan! Als je een iPhone hebt tenminste. Siri is de spraakherkenningstechnologie van IOS (iPhones). Als die geactiveerd is op je smartphone, kan ze gebruikt worden om overschrijvingen te doen.

In K'Ching kun je Siri activeren door te swipen naar ‘Instellingen’ en te tikken op de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm.

Kan ik een overschrijving opnieuw uitvoeren?

Dat kan! In het scherm met je verrichtingen tik je op de drie bolletjes naast de betaling die je opnieuw wilt uitvoeren. In het venstertje tik je op de knop 'deze betaling nog eens uitvoeren'. Alles wordt voor je klaargezet, je hoeft enkel nog te bevestigen. 

Wat is een instantoverschrijving?

Formule 1-auto’s zijn snel, instantoverschrijvingen nog sneller. Binnen enkele seconden staat zo’n Europese overschrijving op de rekening van je begunstigde. Yep, zelfs om 2 uur ’s nachts op Kerstmis in het weekend! En de ontvanger hoeft niet eens een rekening te hebben bij dezelfde bank.

Heb je een KBC-Plusrekening of professionele rekening in K’Ching? Dan voeren we je overschrijvingen altijd zo snel mogelijk uit. Als instantoverschrijving wanneer het kan, als gewone overschrijving wanneer het moet. Zelf hoef je niets extra te doen. Sweet!

Heb je een overschrijving op een latere dag ingepland? Dan verwerken we die als gewone overschrijving. Hetzelfde geldt voor periodieke opdrachten.

Is je overschrijving als instantoverschrijving verwerkt? Dan zie je dat in de omschrijving van je verrichting. Ook het tijdstip van je overschrijving vind je daar terug.

Spaardoelen

Wat zijn spaardoelen?

Een spaardoel is een specifiek doel waarvoor je zelf wilt sparen. Sparen wordt zo nog gemakkelijker en leuker!

Zijn spaardoelen gratis?

Ja!

Ik wil graag sparen voor een doel. Hoe doe ik dat?

Op je spaarrekening kun je een spaardoel aanmaken. De bot begeleidt je bij het maken van een nieuw spaardoel ;-) Geef je spaardoel een naam en eventueel een leuke foto. Daarna nog zeggen hoeveel je voor dit doel wilt sparen en klaar!

Hoe komt mijn spaargeld op mijn spaardoel?

Er zijn meerdere opties om je spaargeld naar je spaardoel over te schrijven:

  • Als je vanuit je zichtrekening geld overschrijft naar je spaarrekening, kun je meteen zeggen voor welk spaardoel dat is. Natuurlijk kun je ook kiezen om het bedrag niet naar je spaardoel over te schrijven, maar gewoon op je spaarrekening.
  • Via je spaarrekening heb je de mogelijkheid om geld over te schrijven naar een spaardoel. Je kiest enkel het bedrag en het spaardoel en het geld staat op je spaardoel!

Kan ik de volgorde van mijn spaardoelen veranderen?

Ja, je kunt gemakkelijk zelf de volgorde veranderen door het belangrijkste doel vanboven te zetten.

Kan ik geld overschrijven naar mijn zichtrekening zonder een spaardoel?

Natuurlijk kan dat! Je kunt altijd geld overschrijven vanuit je spaarrekening, of je nu spaardoelen hebt of niet.

Ik heb eindelijk genoeg gespaard voor mijn doel. Hoe kan ik iets leuks kopen?

Vanuit je spaardoel kun je je gespaarde geld overschrijven naar je zichtrekening, daarvoor heb je wel toelating (volmacht) van je ouders nodig. Maar je kunt ook rechtstreeks vanuit je spaarrekening het geld overschrijven naar je zichtrekening.

Ik heb meer geld naar mijn spaardoel overgeschreven dan ik wou sparen voor mijn spaardoel, wat nu?

Geen probleem, je spaardoel staat dan op meer dan 100%.

Ik heb meer geld op mijn spaarrekening dan in K'Ching wordt getoond, hoe komt dat?

Als je spaardoelen hebt aangemaakt, zie je per spaardoel hoeveel geld je al hebt gespaard. Het bedrag dat bovenaan bij je spaarrekening staat, is het bedrag van je spaarrekening min het gespaarde geld op al je spaardoelen.

Ik heb het doel waarvoor ik spaarde niet meer nodig. Wat doe ik nu?

Je kunt je spaardoel veranderen of verwijderen via de header Opties.

  • Als je liever voor een ander doel spaart, kun je je spaardoel veranderen. Je geeft het spaardoel dan een andere naam, foto en bedrag. Het geld dat je al had gespaard voor het oude spaardoel, staat nu op je nieuw spaardoel.
  • Je kunt je spaardoel ook verwijderen. Uiteraard blijft het gespaarde geld gewoon op je spaarrekening staan!

Kan ik anderen vragen te helpen sparen voor mijn spaardoel?

Helaas kun je je spaardoelen niet sharen op social media. Je spaardoelen zijn enkel zichtbaar voor jezelf.

Geld opnemen met MobileCash aan een KBC- of CBC-geldautomaat

Hoe kan ik geld opnemen met mijn smartphone?

 

  1. Je selecteert de tegel ‘MobileCash' op het Discover scherm van K'Ching en meld je aan.
  2. Je kiest je rekening en het bedrag in de app.
  3. Je duwt op het scherm van de automaat: er verschijnt een QR-code.
  4. Je scant met de camera van je smartphone de QR-code op het scherm.
  5. Je tekent met je geheime code of of Touch ID / Fingerprint.
  6. Je neemt de biljetten uit de automaat.

Heb ik mijn debetkaart nog nodig om geld op te nemen?

Nee, het enige wat je nodig hebt, is je smartphone met K'Ching en de geheime code of Touch ID / Fingerprint die je voor die app gebruikt.

Van welke rekeningen kan ik geld opnemen?

Je kunt geld opnemen van je zichtrekening. Heb je meerdere zichtrekeningen, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm je hoofdrekening instellen.

Hoeveel geld kan ik opnemen met mijn smartphone?

Alle bedragen die een combinatie vormen van biljetten van 20 en 50 euro en die lager zijn dan de ingestelde daglimiet. Meer informatie over het maximumbedrag en de limieten vind je hier.

Kan ik mijn biljetten zelf kiezen?

Nee, je kunt alleen het bedrag kiezen. Het voorgestelde bedrag is het bedrag dat je de laatste keer hebt opgenomen met je smartphone en kan verschillen per rekening. Je kunt natuurlijk een ander bedrag kiezen als je dat wilt.

Kan ik het limietbedrag aanpassen?

In K'Ching kun je het limietbedrag niet aanpassen. Je kunt het wel raadplegen via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm. Ben je nog geen 18, dan kunnen je ouders de limieten aanpassen in je kantoor.

Heb ik toegang tot de automatenruimte buiten de kantooruren?

Ja, en je hebt daarvoor je debetkaart niet meer nodig.

Kan ik aan andere geldautomaten geld opnemen met MobileCash?

Nee, dat kan alleen aan KBC- en CBC-geldautomaten.

Kan iemand anders mijn QR-code hergebruiken?

Nee. Die QR-code bevat trouwens geen persoonlijke gegevens, alleen het adres van de automaat is erin verwerkt.

Betalen met MobilePay

Wat is MobilePay?

Met MobilePay kun je betalen in een webshop met de KBC- of CBC-Betaalknop. Je kunt er ook mee betalen aan de kassa in een winkel met een QR-code van KBC of CBC.

Waarvoor kan ik MobilePay gebruiken?

Met MobilePay kun je QR-codes inscannen om een betaling te tekenen. Je kunt er ook een QR-code mee aanmaken om je vrienden je te laten terugbetalen.

Wat heb ik nodig?

Je kunt de betaling tekenen met je smartphone, en hebt dus geen debetkaart of kaart en kaartlezer nodig. Je kunt betalen met enkel je smartphone en je geheime code of Touch ID / Fingerprint van K'Ching.

Heb ik mijn debetkaart nog nodig om te betalen in een webshop?

Nee, het enige wat je nodig hebt, is je smartphone met K'Ching en de geheime code of Touch ID / Fingerprint die je voor die app gebruikt.

Van welke rekeningen kan ik betalen met MobilePay?

De betaling gaat van je zichtrekening af. Heb je meerdere zichtrekeningen, dan kun je via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm je hoofdrekening instellen.

Hoeveel kan ik betalen met MobilePay?

Er zijn geen specifieke limieten voor MobilePay. Je betalingen met MobilePay tellen als een gewone overschrijving. Voor kaartbetalingen via smartphone en mobiele Bancontact-betalingen is een limiet ingesteld van 1.000 euro per transactie. Meer informatie over de limieten vind je hier.

Kan ik deze limiet aanpassen?

In K'Ching kun je het limietbedrag niet aanpassen. Je kunt het wel raadplegen via de tegel 'Rekeningen' op het Discover scherm. Ben je nog geen 18, dan kunnen je ouders de limieten aanpassen in je bankkantoor.

Waarom wordt de QR-code niet herkend?

Enkel QR-codes met het KBC- of CBC-logo of met het Bancontact-logo kun je inscannen met K'Ching.

Het scannen van de QR-code is blurry, wat nu?

De camera van je smartphone moet zich scherpstellen om de QR-code goed te scannen. Houd je smartphone iets dichter bij de QR-code of iets verder weg.

Hoe kunnen mijn vrienden me terugbetalen?

Je kunt ook geld ontvangen via MobilePay. Je vult zelf het bedrag en eventueel een mededeling in. Daarna wordt een QR-code gegenereerd. Die kunnen je vrienden scannen om je terug te betalen.

Help

Kan ik vragen stellen aan K'Ching?

Ben je op zoek naar het telefoonnummer van Cardstop? Tik op de robot en typ ‘Cardstop’. Hulp nodig? Typ help. Honger? Typ …

Waar kan ik terecht als ik problemen ondervind bij de installatie of het gebruik van de app?

Onze helpdesk staat voor je klaar! Je vindt de contactgegevens en openingsuren op onze website.

Mijn toestel is gestolen. Wat nu?

Bel onmiddellijk ons noodnummer 015 63 22 80 (alle dagen, de klok rond). We zorgen ervoor dat je K'Ching-overeenkomst meteen geblokkeerd wordt. Als je K'Ching opnieuw wilt gebruiken, moet je de registratie- en activeringsprocedure opnieuw doorlopen. 

Waarom krijg ik altijd de melding 'Algemene fout'?

Bepaalde mobiele applicaties die je downloadt, kunnen de goede werking van K'Ching verstoren. Het betreft apps die de data die je via het 3G-netwerk ontvangt of verstuurt eerst comprimeren om het dataverkeer te beperken. De (versleutelde) data die dan via K'Ching worden verstuurd, worden daardoor vervormd en door het KBC- of CBC-systeem als onbruikbaar beschouwd. Je krijgt dan een algemene foutmelding.

Let dus op met zulke apps. Download ze niet onnodig of verwijder ze om problemen met K'Ching te vermijden.
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met de Helpdesk.

Veiligheid

Is K'Ching een veilige toepassing?

KBC en CBC doen er alles aan om je zo veilig mogelijk mobiel te laten bankieren.

  • Je kunt alleen mobiel bankieren op de toestellen die je vooraf zelf hebt geregistreerd.
  • Je gebruikt een persoonlijke geheime code om je aan te melden en verrichtingen te bevestigen. Nadat je je geheime code hebt ingevoerd, wordt telkens een unieke, eenmalig bruikbare elektronische handtekening berekend en doorgestuurd naar de bank.
  • Bij de registratie van K'Ching kun je per type overschrijving – binnen bepaalde grenzen – zelf het bedrag bepalen dat je dagelijks maximaal kunt overschrijven via mobiel bankieren.

Maar ook jij speelt als gebruiker van K'Ching een belangrijke rol in de beveiliging van mobiel bankieren.

  • Houd je geheime code geheim. Let op dat er niemand stiekem over je schouder meekijkt bij het invoeren van je geheime code.
  • Gebruik alleen legale software.
  • Sluit mobiel bankieren na elk gebruik af.

Meer tips om veilig mobiel te bankieren vind je hier.

Wat als mijn geheime code wordt gestolen? Kan iemand zich dan in mijn naam op eender welk toestel aanmelden in K'Ching?

Om K'Ching te gebruiken, moet je je toestel registreren. Dat doe je eenmalig met je kaartlezer en debetkaart. K'Ching kan alleen opgestart worden op een toestel dat je vooraf hebt geregistreerd.

Wat als ik misbruik vaststel?

Bel dan onmiddellijk ons noodnummer 0800 65 650 (alle dagen, de klok rond).

Je groepsuitgaven bijhouden met Dividr

Heb ik K’Ching nodig om deel te nemen aan een Dividr-groep?

Heb je geen K’Ching? Dan kun je ook als niet-gebruiker deelnemen. Je hebt wel een aantal beperkingen:

  • Je kunt geen kosten ingeven
  • Je kunt geen groep aanmaken

Heb je wel K’Ching? Dan betaal je makkelijk in een aantal klikken. Zorg er wel voor dat je rekening is gekoppeld aan K’Ching.

Kan ik alleen mijn eigen kosten bijhouden?

Ja, je kunt als enige deelnemen aan een Dividr-groep.

Wat als ik een rekening verkeerd heb ingegeven?

Tik op de rekening en pas de fouten aan. Let op: heeft de maker van de groep al op Bereken getikt? Dan kun je de rekening niet meer aanpassen en moet je een nieuwe groep aanmaken.

Wat heb ik nodig om Dividr te gebruiken?

Download K’Ching en maak een profiel aan om alle functies van Dividr te gebruiken. Je kunt ook als niet-gebruiker deelnemen. Maar dan kun je zelf geen kosten ingeven of een groep aanmaken.

Wat als ik een transactie niet kan wijzigen?

Je kunt alleen een transactie ingeven als:

  • Je zelf de transactie hebt ingegeven
  • Je eigenaar bent van de groep

Is dat niet het geval? Vraag dan aan een van die personen om de transactie te wijzigen.

Hoe verlaat ik een Dividr-groep?

Ga naar het overzicht van een groep. Tik op de 3 bolletjes naast de groepsnaam. Er verschijnt een optie om de groep te verlaten.

Let op: verlaat je de groep? Dan worden je kosten en uitgaven ook verwijderd.

Kan ik een Dividr-groep verwijderen?

Alleen de maker van een groep kan een Dividr-groep verwijderen.

Kan een Dividr-groep meerdere eigenaars hebben?

Een groep kan maar 1 eigenaar hebben.

Kan ik een Dividr-groep opnieuw openen als de groepseigenaar op Bereken heeft getikt?

Nee, dat lukt niet. Je kunt wel een nieuwe groep aanmaken.

Hoe verander ik mijn naam in Dividr?

Je naam in de groep is standaard dezelfde als de naam die de maker van de groep voor je gebruikt in zijn telefooncontacten.

De maker van de groep kan op elk moment (bij het aanmaken van de groep of eender wanneer totdat de groep wordt verrekend) de naam voor elk van de deelnemers in de groep wijzigen. Alle deelnemers in de groep zien altijd dezelfde namen. 

Wil je graag een andere naam of je bijnaam gebruiken? Vraag dan aan de maker om je naam in Dividr aan te passen.

Geef hem daarvoor deze instructies mee:

  • Tik op de 3 bolletjes naast de groepsnaam
  • Tik op groepsdetails
  • Tik op de 3 bolletjes naast mijn naam en wijzig mijn naam

Maak je zelf een profiel aan op K’Ching? Dan kun je zelf je naam kiezen.

Moet ik meebetalen voor elke groepsuitgave?

Nee, dat hoeft uiteraard niet. De groep verdeelt de kosten onder elke deelnemer. De maker van de uitgave en de eigenaar van de groep kunnen aanduiden voor wie de kosten zijn en wie al betaald heeft.

Ben je bijvoorbeeld niet mee pizza gaan eten? Dan kunnen ze je naam uitvinken. De kosten worden dan verdeeld over de groepsleden die wel eten hebben besteld.

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kunnen we ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.