K’Ching deelt cookies uit wanneer je K’Ching gebruikt. Begin je al te
watertanden bij de gedachte aan lange vingers of chocoladekoekjes?
Jammer genoeg zijn onze cookies net wat anders. Het zijn kleine
bestandjes op je pc, tablet of smartphone.
Die cookies kunnen
echt zot veel. K’Ching gebruikt ze bijvoorbeeld om je identiteit te
controleren en om te weten hoeveel coole gasten en meiden de website
bezoeken. Maar we gebruiken ze ook om je een topbeleving te garanderen
op de K’Ching website en in de app. Dat kan doordat cookies kunnen
onthouden wat jij allemaal leuk vindt. Sommige cookies blijven op je
apparaat staan. Daardoor moet je niet altijd opnieuw dezelfde
informatie ingeven. Nice!
Meer weten over cookies? Check
hieronder de volledige cookieverklaring . Vraag hulp aan je ouders als
je iets niet begrijpt.
We vinden het belangrijk dat je onze websites en applicaties
(hierna afgekort als “app”) altijd optimaal kunt gebruiken. Daarom
stemmen we de inhoud graag beter af op je persoonlijke behoeften en
voorkeuren. Hiervoor gebruiken we verschillende technieken, zoals
cookies, pixels, SDK’s, local storage en soortgelijke technologieën
(hierna afgekort als “cookies”).
In deze cookieverklaring
leggen we uit wat cookies zijn, welke we gebruiken, hoe je je keuze
wijzigt en op welke manier KBC je privacy bewaakt.
Spreken we
in dit document over KBC? Dan slaat dat op één van de ondergenoemde
entiteiten (punt 5).
1. Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine bestanden die je computer, smartphone of tablet
bewaart als je een website bezoekt of een app gebruikt. In die
bestanden wordt informatie opgeslagen, zoals je taalvoorkeur voor de
website. Zo hoef je die niet bij elk bezoek opnieuw te kiezen.
De cookies die KBC plaatst zijn:
- Soms tijdelijk (sessiecookies): die worden verwijderd als je
de browser of app afsluit
- Soms permanent: die blijven staan
tot ze vervallen of tot je ze wist. Met permanente cookies hoef je
je bijvoorbeeld niet altijd opnieuw aan te melden
- Soms
eerstepartijcookies: dat zijn cookies gebruikt door een
KBC-domein
- Soms derdepartijcookies: dat zijn cookies die KBC
gebruikt, maar geplaatst worden door een ander domein dan KBC
Meer informatie vind je ook terug in de gedetailleerde lijst met cookies.
2. Welke soorten cookies gebruikt KBC waarvoor?
KBC maakt een onderscheid tussen 3 soorten cookies:
Noodzakelijke cookies
Dat zijn cookies die veilig
mobiel bankieren garanderen, zorgen dat onze digitale oplossingen
correct werken en je gebruiksgemak verbeteren. Die cookies zijn
bijvoorbeeld noodzakelijk om je identiteit te controleren wanneer je
inlogt of om je taalkeuze bij te houden. Hiervoor hoef je geen
toestemming te geven. Je kunt die cookies niet weigeren, omdat ze
essentieel zijn om onze digitale oplossingen optimaal te laten werken.
Analysecookies
Dat zijn cookies die informatie
verzamelen om het gebruik van onze digitale oplossingen in kaart te
brengen. Ze laten KBC toe om onze digitale kanalen te verbeteren voor
al onze gebruikers. Dat gebeurt met antwoorden op vragen, zoals ‘Hoe
bereiken bezoekers onze digitale oplossingen?’ en ‘Hoelang worden onze
digitale oplossingen gebruikt?’.
Overige cookies
Dat zijn cookies die jou herkennen om je voorkeuren of je gedrag te
registreren voor verschillende doeleinden:
- Functionaliteitcookies maken het surfen aangenamer,
bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat KBC je niet vraagt om een
vragenlijst opnieuw in te vullen.
- Advertentie- en
personalisatiecookies verzamelen informatie over je surfgedrag om je
reclame of inhoud aan te bieden die binnen je interessesfeer
valt.
- Trackingcookies worden gebruikt om je gedrag in onze
digitale oplossing te volgen.
- Socialemediacookies worden
gebruikt om de relevantie van KBC te verhogen en de efficiëntie van
onze reclamecampagnes te meten op socialemediaplatformen, zoals
Facebook, Instagram, LinkedIn, …
KBC kan de gegevens uit overige cookies voor de hierboven
beschreven doeleinden ook gebruiken voor zorgvuldig geselecteerde
partners van KBC die producten of diensten aanbieden in de bank- en
de verzekeringssfeer. Je vindt een actuele lijst op www.kbc.be/partners.
Meer informatie vind je terug in de gedetailleerde lijst met cookies.
3. Hoe kies je welke cookies KBC plaatst?
We geven je zoveel mogelijk controle. Let op: weiger je cookies? Dan
zijn sommige onderdelen van onze digitale oplossingen minder afgestemd
op je behoeften en voorkeuren.
Hieronder vind je de verschillende opties.
- Via de websites
Bezoek je voor het eerst
een van onze websites? Dan kun je cookies aanvaarden of
weigeren. Wil je daarna je keuze aanpassen? Klik dan onderaan de
website op 'Cookiekeuze wijzigen'. - Via de
apps
Bezoek je voor het eerst een van onze apps?
Dan kun je cookies aanvaarden of weigeren. Je kunt je keuze
daarna altijd wijzigen. Dat doe je voor je inlogt in de applicatie
via Menu. Daarnaast kun je ook in bepaalde apps je keuze
wijzigen na het inloggen. - Via je browser
Je kunt de installatie van cookies weigeren in je
browserinstellingen. Hoe je deze instellingen kunt aanpassen,
verschilt per browser. Raadpleeg eventueel de helpfunctie van je
browser, of ga via deze links direct naar de handleiding van je
browser: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Chrome en Safari.
In bepaalde browsers kun je er ook
voor kiezen om niet gevolgd te worden door websites (‘Niet volgen’
of ‘Do not track’). KBC houdt alleen rekening met het eigen
cookiemechanisme en ondersteunt ‘Do not track’ niet.
4. Wat met je privacy?
Bij elke samenwerking met derden, waakt KBC erover dat derden je niet
kunnen identificeren aan de hand van informatie die KBC verzamelt via cookies.
Als KBC persoonsgegevens verzamelt via cookies, gebeurt dat altijd
in overeenstemming met de privacyverklaring. Daarom raadt KBC je aan om ook
die verklaring door te nemen. Daarin lees je dat KBC bijvoorbeeld
cookiedata gebruikt om modellen en statistieken te maken die ze nadien
zowel generiek, op jou als individu of op niveau van je gezin
toepassen of op een andere persoon.
KBC wil haar dienstverlening optimaal afstemmen op je behoeften en
voorkeuren. Daarvoor voegt KBC persoonsgegevens, die zij via cookies
verzamelt, toe aan de informatie die KBC al over je heeft. Omgekeerd
voegt KBC een beperkte set van gegevens (zoals type klant,
leeftijdsgroep, geslacht …) uit onze systemen toe om de digitale
oplossingen te personaliseren. KBC doet dat alleen als je ons je
toestemming geeft om cookies te gebruiken.
Als je cookies hebt geaccepteerd voor onze digitale oplossingen en
later je keuze wijzigt:
- dan stopt KBC met het opslaan van nieuwe gegevens vanaf het
moment dat je cookies weigert. Als je nadien nog eens je
cookie-keuze wijzigt en opnieuw je toestemming geeft om cookies te
gebruiken, dan voegt KBC de nieuwe gegevens toe aan die van
daarvoor.
- dan blijft KBC de reeds opgeslagen gegevens
gebruiken als je een toestemming voor “informatie op maat” hebt
gegeven.
Meer informatie over “informatie op maat” kun je in de
KBC-Privacyverklaring lezen.
5. Waarop is deze cookieverklaring van toepassing en wat doen bij vragen of opmerkingen?
Deze cookieverklaring geldt voor de hieronder vermeldde
vennootschappen van de KBC-groep.
De
verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens
is afhankelijk van de digitale oplossing die u bezoekt.
Wanneer je via onze digitale oplossingen doorgaat naar een website
van een derde partij, dan is hun cookiebeleid van toepassing. Soms
laadt KBC ook schermen van een derde partij op in onze apps. Dit is
bijvoorbeeld het geval wanneer je bepaalde “extra diensten” afneemt in
KBC Mobile. Ook dan is het cookiebeleid van die derde partij van
toepassing. Als dat het geval is, dan informeert KBC je daar op
gepaste wijze over. Aangezien het eigen cookiebeleid van de derde
partij van toepassing is, raadt KBC je aan om ook hun verklaring door
te nemen.
Bij vragen of opmerkingen kan je terecht bij onderstaande
aanspreekpunten. Heb je een klacht over de uitoefening van je rechten?
Dan staat ons Klachtenmanagement voor je klaar. Je kan mailen, een
brief sturen of een bericht sturen via de elektronische kanalen van
KBC (o.a. website, Touch, Bolero Online of de Bolero App).
Kan
Klachtenmanagement je vraag niet beantwoorden? Contacteer dan de ‘Data
Protection Officer’.
KBC Bank NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België, BTW BE
0462.920.226
Eerste aanspreekpunt: je KBC-kantoor, je
KBC-verzekeringsagent of mypersonaldata@kbc.be
Klachtenmanagement:
Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven of klachten@kbc.be.
Data Protection Officer:
KBC Bank NV, Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan
2 1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be.
CBC Banque SA - Avenue Albert 1er 60, 5000 Namen, België,
BTW BE 0403.211.380
Eerste aanspreekpunt: je
CBC-kantoor, je CBC-verzekeringsagent of gps@cbc.be
Klachtenmanagement: Avenue Albert Ier, 60 - 5000 Namur of gestiondesplaintes@cbc.be
Data protection
Officer: CBC Banque, Data Protection Officer (Group Compliance),
avenue du Port 2 1080 Bruxelles of dataprotection@kbc.be
KBC Verzekeringen NV - Professor Roger van Overstraetenplein
2, 3000 Leuven, België, BTW BE 0403.552.563
Eerste
aanspreekpunt: je KBC-kantoor, je KBC-verzekeringsagent of mypersonaldata@kbc.be
Klachtenmanagement:
Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven of klachten@kbc.be
Data Protection Officer: KBC
Bank NV, Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan 2
1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be
KBC Groep NV - KBC Groep NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel,
België, BTW BE 0403.227.515
Zie aanspreekpunten bij
KBC Bank NV en CBC Banque SA.
KBC Asset Management NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België,
BTW BE 0469.444.267
Klachtenmanagement: opr.am@kbc.be
Data protection Officer KBC Asset Management NV, Complaints Officer
(dienst Bedrijfsrisicobeheer), Havenlaan 2, 1080 Brussel of dataprotectionkbcam@kbc.be
KBC Fund Management Ltd - CPPI Team Sandwith Street, Dublin
2, D02 X489, Ireland, VAT No 450585
Klachtenmanagement Complaints Officer, KBC Fund Management Ltd.,
Sandwith Street, Dublin 2, D02 X489, Ireland of kbcfm.complaints@kbcfm.com
KBC Securities NV - Havenlaan 2, 1080 Brussel, België, BTW
BE 0437.060.521
Data protection Officer KBC
Securities, Data protection officer, Havenlaan 2, 1080 Brussel of
compliancegroup@kbcsecurities.be
KBC Autolease NV - Professor Roger Van Overstraetenplein 5,
3000 Leuven, België BTW BE 0422.562.385
Eerste
aanspreekpunt: drivercare@kbcautolease.be
Klachtenmanagement: klachten@kbc.be
Data protection Officer: KBC
Autolease NV, Data Protection Officer, Prof. R. Van Overstraetenplein
5, 3000 Leuven of dataprotection@kbcautolease.be
KBC Lease Belgium NV - Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven,
België, BTW BE 0426.403.684
Eerste aanspreekpunt: je
KBC-kantoor, je KBC-verzekeringsagent of mypersonaldata@kbc.be
Klachtenmanagement:
Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven of klachten@kbc.be.
Data Protection Officer:
KBC Bank NV, Group Data Protection Unit (Group Compliance), Havenlaan
2 1080 Brussel, of dataprotection@kbc.be.
6. Tot slot
KBC kan deze cookieverklaring in de toekomst altijd wijzigen, alleen de meest recente versie is van toepassing. KBC laat je ook weten wanneer er belangrijke wijzigingen zijn en vraagt om je toestemming als dat nodig is.
Laatste update: 29/02/2020